Pater Damiaan inspireerde tal van kunstenaars. Nog tijdens zijn leven maakte de Britse kunstenaar Edward Clifford een aantal opmerkelijke portretten van hem. De beroemde Belgische beeldhouwer Constantin Meunier vereeuwigde hem vijf jaar na zijn dood in brons en de modernistische schilder Felix De Boeck transformeerde het gelaat van de stervende Damiaan meerdere malen in een explosie van lijnen en kleuren.

Damiaanwandtapijt 1937. Copyright Paul Laes

Tussen al deze kunstwerken neemt het damiaanwandtapijt, alleen al door zijn afmetingen, een bijzondere plaats in. Maar waarom wilde de Belgische staat in haar paviljoen op de internationale tentoonstelling in Parijs in 1937 een wandtapijt over pater Damiaan? Wie was Marcel Laforêt, de ontwerper van het kunstwerk? Wat wordt er precies voorgesteld op het tapijt en wat zijn de stilistische en compositorische kenmerken?

Wil je het antwoord weten op al deze vragen? Lees dan zeker het artikel van Patrik Jaspers over het damiaanwandtapijt in het nieuwe nummer van het Tijdschrift voor Interieurgeschiedenis en Design. Geïnteresseerd in dit artikel? Neem dan zeker contact op via het contactformulier.

Bron:
Patrik Jaspers, ‘Het wandtapijt De triomf van Pater Damiaan op de internationale tentoonstelling van Parijs in 1937. Een contextuele studie’, in Tijdschrift voor Interieurgeschiedenis en Design, 2018, nr. 40, pp. 103-125.